Webshop beginnen

Webshop beginnen? Wij hebben een stappenplan gemaakt hoe jij gemakkelijk een eigen webshop kunt beginnen. Lees heel dit artikel van A tot Z om een vliegende start te maken!

Webshop beginnen

Webshop beginnen

Het starten van een webshop kan een geweldige manier zijn om producten en diensten online te verkopen. Maar voordat je begint, zijn er enkele dingen die je moet doen om jouw bedrijf op te zetten en ervoor te zorgen dat het succesvol is.

Eerst moet je kiezen welke producten of diensten je gaat verkopen. Je hebt misschien al een fysieke winkel, of je begint misschien helemaal vanaf 0. Hoe dan ook, neem de tijd om jouw concurrentie te onderzoeken en erachter te komen wat online goed verkoopt. Richt je vervolgens op het vinden van een nichemarkt die je beter kunt bedienen dan wie dan ook.

Zodra je weet wat je verkoopt, is het tijd om jouw website op te zetten. Kies een domeinnaam die gemakkelijk te onthouden is en relevant is voor jouw producten of diensten. Zoek vervolgens een webhostingbedrijf dat de ruimte en middelen kan bieden die je nodig hebt om jouw site in de lucht te krijgen.

Een goed platform om een website op te bouwen is met Shopify. Shopify is een sitebuilder die gericht is op e-commerce websites. Doordat deze sitebuilder gericht is op e-commerce heb je vrijwel alles wat je nodig hebt voor jouw website direct klaar staan. 

In dit artikel geven wij tips als je een eigen webshop wilt beginnen. 

Met deze link ga je naar Yourhosting.nl

Waarom een webshop beginnen

Waarom een webshop beginnen

Een online winkel heeft veel voordelen ten opzichte van een fysieke winkel. Ten eerste is het veel goedkoper om een online winkel te starten en te onderhouden dan een fysieke winkel. Je hoeft je geen zorgen te maken over de hoge kosten van huur, nutsvoorzieningen en inventaris.

Een online winkel is ook 24/7 open, wat betekent dat je geld kunt verdienen terwijl je slaapt! Klanten kunnen winkelen volgens hun eigen schema, wat handig is voor hen en kan leiden tot meer verkopen voor jou. Bovendien hebben klanten van over de hele wereld toegang tot jouw winkel – iets wat veel moeilijker zou zijn met een fysieke winkel.

Als je jouw eigen webwinkel wilt starten, is een online winkel zeker de juiste keuze. Het is betaalbaar, eenvoudig op te zetten en te beheren en heeft een eindeloos groeipotentieel. Dus waar wacht je op? Wacht niet met een webshop beginnen!

Voordelen van een eigen webshop beginnen

Als je erover nadenkt om je eigen webshop te beginnen, zijn er een paar dingen die je moet weten. Eerst en vooral is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de voor- en nadelen van het starten van een webshop.

Voordelen:

Het starten van een eigen webshop heeft een aantal voordelen, waaronder:

  • Je kunt met minimale inspanning een wereldwijd publiek bereiken – dankzij internet kun je jouw producten aan iedereen ter wereld verkopen zonder dat je fysieke winkels in meerdere landen hoeft op te zetten.
  • Je hebt volledige controle over jouw voorraad en prijzen – in tegenstelling tot fysieke winkels hoef je je geen zorgen te maken over minimale bestelhoeveelheden of zaken met groothandelaren en detailhandelaren.
  • Je kunt een webshop goed opschalen naar een groot bedrijf. 
  • Je hoeft niet te werken voor een baas

Wat heb je nodig om een webshop te beginnen

Webwinkel starten

Ervan uitgaande dat je al producten hebt om te verkopen, zijn er een paar belangrijke dingen die je moet doen om een webwinkel te beginnen.

Eerst moet je een e-commerce platform kiezen. Dit is de software die jouw online winkel van stroom zal voorzien en je helpt bij het beheren van voorraad, klanten, bestellingen en meer. Er zijn veel verschillende opties, dus neem de tijd om de beste webwinkelsoftware voor jouw behoeften te onderzoeken. De populairste webshop site builders zijn Shopify en Woocommerce

Vervolgens moet je de betalingsverwerking instellen. Je moet een betalingsgateway kiezen en beslissen hoe je betalingen wilt accepteren (creditcards, PayPal, enz.). Nogmaals, er zijn veel opties beschikbaar, dus neem de tijd om de juiste te kiezen voor jouw bedrijf. In Nederland is de belangrijkste betaaloptie MOLLIE. Met MOLLIE kunnen klanten betalen met hun bank zoals bijvoorbeeld ING en Rabobank. 

Ten slotte moet je de website van jouw winkel ontwerpen.

Stap 1: Bedenk wat je wilt verkopen

Bij het starten van een webshop is het belangrijk om na te denken over wat je wilt verkopen. Wat zijn je passies? Welke producten wil je je klanten aanbieden? Denk na over jouw niche en wat jouw winkel uniek maakt. Doe wat onderzoek naar welke producten populair en gewild zijn. Zodra je een goed idee hebt van wat je wilt verkopen, kun je beginnen met het bestellen van jouw voorraad en het maken van jouw website.

Tip 1: Verkoop wat je leuk vindt

Het starten van een webshop kan een geweldige manier zijn om wat extra geld te verdienen, of er zelfs een fulltime baan van te maken. Maar voordat je begint met het opzetten van jouw eigen webwinkel, zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden. Eerst en vooral is het verkopen van wat je leuk vindt de sleutel tot succes. 

Je zult niet alleen meer gepassioneerd zijn over het promoten en laten groeien van jouw bedrijf, maar je zult ook een beter inzicht krijgen in de producten die je verkoopt. Deze kennis komt van pas wanneer het tijd is om jouw producten op de markt te brengen en vragen van klanten te beantwoorden.

Natuurlijk, alleen omdat je ergens gepassioneerd over bent, wil nog niet zeggen dat het gemakkelijk te verkopen is. Je moet nog steeds goed onderzoek doen en uitzoeken of er daadwerkelijk een markt is voor wat je wilt verkopen. Neem de tijd om het internet af te speuren en te zien welke vergelijkbare producten er zijn en hoe goed ze verkopen.

De kledingbranche is bijvoorbeeld een enorm grote branche. Hierdoor kiezen veel mensen ervoor om een eigen kleding webshop te beginnen. 

Tip 2: Onderzoek bestaande producten

Als je erover nadenkt om een webwinkel te beginnen, is het belangrijk om eerst je research te doen. Er zijn al veel producten, dus je moet ervoor zorgen dat de jouwe uniek is of op zijn minst aantrekkelijk voor een nichemarkt.

Bedenk wat voor soort producten je wilt verkopen. Doe een zoekopdracht op Google of Amazon om te zien welke vergelijkbare producten beschikbaar zijn. Lees de recensies om een idee te krijgen van wat mensen zoeken in een product als het jouwe.

Als je eenmaal een idee hebt van wat er te koop is, kun je beginnen met het opzetten van je eigen webwinkel. Bedenk een unique selling point waarmee jouw winkel zich zal onderscheiden van de rest. Bied iets aan wat andere winkels niet bieden, of het nu gaat om lagere prijzen, betere klantenservice of een bredere selectie van producten.

Als beginnende webwinkel is het zeker aan te raden om goed na te denken over wat je gaat onderscheiden. Als je bijvoorbeeld wasmachines wilt verkopen dan moet je de strijd aangaan met grote spelers zoals Mediamarkt, Coolblue en BCC. Bedenk dan goed of er nog ruimte voor jou is en of er iets is waarmee jij je als webshop kan onderscheiden van deze grote spelers. 

Tip 3: Bekijk producttrends

Nu de wereld steeds meer online gaat, moeten bedrijven zich aanpassen aan veranderende consumententrends. Een belangrijke trend die de afgelopen jaren is ontstaan, is de groei van online winkelen. Volgens een rapport van Statista wordt verwacht dat de online detailhandelsverkopen wereldwijd in 2021 € 4,8 biljoen zullen bereiken. Dit is een belangrijke kans voor bedrijven om nieuwe klanten te bereiken en hun omzet te laten groeien.

Om deze markt aan te boren, moeten bedrijven online aanwezig zijn in de vorm van een website of mobiele app. Zodra ze dit platform hebben geïnstalleerd, moeten ze ervoor zorgen dat hun productaanbod up-to-date is en aansluit bij de huidige trends.

Als je een webshop begint dan speel je dus al in op deze online trend. Verder kun je kijken wat helemaal op dit moment in de mode is en hier een webshop in beginnen. 

Zo zijn sommige webshops aan het begin van Corona begonnen met een webshop in mondkapjes of handgel. Dit was de hele Corona pandemie een trend.

Tip 4: Kijk de winstmarges van de producten die je wilt verkopen

Het heeft geen zin om een webshop te beginnen als je geen winst gaat maken. Voordat je producten gaat verkopen, moet je onderzoek doen en erachter komen wat de winstmarges zijn. Dit zorgt ervoor dat je genoeg geld verdient om jouw kosten te dekken en winst te maken.

Om de winstmarge van een product te vinden, deel je eenvoudig de verkoopprijs door de kosten van de producten. Als een product je bijvoorbeeld € 10 kost om te maken en je verkoopt het voor € 20, dan is jouw brutowinstmarge 50%. Dat betekent dat voor elke € 1 die je aan goederen uitgeeft, je 50 cent winst maakt.

Natuurlijk moet je ook rekening houden met andere kosten, zoals verzendkosten, belastingen en overheadkosten. Als je met al deze zaken rekening houdt, kan jouw winstmarge veel lager zijn.

Stap 2: Een goede domeinnaam bedenken

Een goede domeinnaam kiezen

Domeinnamen zijn om een aantal redenen belangrijk. Ten eerste zijn ze hoe mensen jouw website vinden. Een goede domeinnaam is gemakkelijk te onthouden en helpt mensen jouw site te vinden wanneer ze ernaar zoeken. Ten tweede kan een domeinnaam je helpen geloofwaardigheid en professionaliteit op te bouwen. Een goede domeinnaam laat zien dat je jouw bedrijf serieus neemt en helpt je klanten aan te trekken die op zoek zijn naar een goed bedrijf. 

Ten slotte kan een goede domeinnaam je helpen om betere zoekresultaten te krijgen. Een goed gekozen domeinnaam wordt eerder geassocieerd met relevante zoekwoorden, wat betekent dat jouw site eerder wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines wanneer mensen naar die zoekwoorden zoeken.

Het kiezen van een goede domeinnaam is niet altijd gemakkelijk, maar het is de moeite waard om de tijd te nemen om een naam te kiezen die je op de lange termijn goed van pas zal komen. Hieronder staan een aantal tips om een goede domeinnaam als je een webshop gaat beginnen. 

Tip 1: Kies voor een eenvoudige naam

Bij het kiezen van een naam voor je webshop zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Een eenvoudige naam is vaak het beste, zodat potentiële klanten deze gemakkelijk kunnen onthouden en terugvinden. Je wilt er ook zeker van zijn dat de domeinnaam beschikbaar is, zodat je een bijpassend websiteadres kunt hebben. Zodra je een paar mogelijke namen hebt gevonden, kun je ze voorleggen bij vrienden en familie om hun feedback te krijgen. Kies uiteindelijk de naam die bij jouw bedrijf past.

Tip 2: Maak je domeinnaam niet te lang

Bij het starten van een webshop is het belangrijk om je domeinnaam kort en krachtig te houden. Het hebben van een lange domeinnaam kan verwarrend zijn voor klanten en het voor hen moeilijker maken om jouw site te vinden. Een kortere domeinnaam is gemakkelijker te onthouden en zal je helpen meer verkeer naar jouw site te krijgen.

Tip 3: Zorg ervoor dat mensen begrijpen wat je verkoopt

Het internet heeft de manier waarop we zaken doen veranderd. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een webshop te starten en een wereldwijd publiek te bereiken. Of je nu producten of diensten verkoopt, een webshop is een geweldige manier om aan de slag te gaan met e-commerce. 

Doordat er zoveel webshops zijn is het belangrijk dat mensen direct begrijpen wat je verkoopt. Een domeinnaam van je website is de eerste indruk van een bezoeker, dus het is handig om hierin te benoemen wat je verkoopt. 

Tip 4: Kies een domeinnaam die goed is voor de SEO

Bij het kiezen van een domeinnaam voor je nieuwe webshop zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Je wilt een naam kiezen die gemakkelijk te onthouden en te spellen is, maar ook een naam die relevant is voor jouw producten of diensten. Bovendien wil je een naam kiezen die goed is voor SEO doeleinden. Hier zijn een paar tips voor het kiezen van een domeinnaam die goed is voor SEO:

  1. Houd het kort en krachtig: een kortere domeinnaam is voor mensen gemakkelijker te onthouden en in te typen in hun browser. Het is ook gemakkelijker voor zoekmachines om te crawlen en te indexeren.
  2. Voeg zoekwoorden toe: Als je relevante zoekwoorden in jouw domeinnaam kunt verwerken, is dat goed voor jouw SEO. Pas op dat je niet te veel zoekwoorden invult, anders kun je worden bestraft door Google.
  3. Gebruik geen koppeltekens of onderstrepingstekens: Koppeltekens en onderstrepingstekens kunnen verwarrend zijn. Ze nemen ook waardevolle karakters in beslag die kunnen worden gebruikt om trefwoorden toe te voegen. 
  4. Maak het merkbaar je wilt dat jouw domeinnaam memorabel is, maar je wilt niet dat het eruitziet als een slogan.

Een voorbeeld van een goede domeinnaam is bijvoorbeeld: Als je kleding intoetst op Google krijgen je de website Kleding.nl op nummer 3 staan. Kleding wordt maar liefst 36.000 keer per maand opgezocht. Dat deze domeinnaam zo hoog staat is mede te danken aan de goed gekozen domeinnaam. 

Stap 3: Een website maken met Shopify

Een Shopify webshop maken

Als je je domeinnaam hebt gekozen en een niche hebt gekozen is het tijd voor de belangrijkste stap bij een webshop beginnen. De belangrijkste stap van een webwinkel beginnen is een webshop maken. De beste manier om een webshop te maken is door Shopify te gebruiken. Shopify is een website bouwer voor e-commerce websites dus perfect voor webshops. 

Een website is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf en Shopify maakt het gemakkelijk om een website voor je bedrijf te maken. Je kunt kiezen uit een verscheidenheid aan sjablonen en ontwerpen, of je kunt jouw eigen ontwerpen maken. Shopify biedt ook een verscheidenheid aan functies, waaronder de mogelijkheid om betalingen te accepteren, voorraad te volgen en verzending te beheren.

Je aanmelden bij Shopify

Aanmelden bij Shopify is eenvoudig en duurt slechts enkele ogenblikken. Om je aan te melden, ga je naar de Shopify website via de link hieronder en voer je jouw e-mailadres en wachtwoord in. Zodra je bent ingelogd, heb je toegang tot alle functies en tools van Shopify.

Shopify is een krachtig e-commerce platform dat ondernemers alles biedt wat ze nodig hebben om hun online winkels te maken en te beheren. Met Shopify kun je binnen een paar minuten beginnen met het online verkopen van producten. Dus als je klaar bent om je eigen webshop te beginnen, meld je dan vandaag nog aan voor Shopify!

Daarnaast heeft Shopify ook een mobiele app waar je je bestellingen gemakkelijk in kunt beheren. Dit is voor veel mensen ook een groot voordeel.

Een thema kiezen bij Shopify

Een webshop beginnen met Shopify is erg makkelijk. Een belangrijke stap bij een webwinkel starten met Shopify is het kiezen van een thema. Een thema van je webwinkel geeft het uiterlijk van je webshop aan. 

Er zijn veel thema’s om uit te kiezen wanneer je een webshop start op Shopify. Hoe weet je welke voor jou geschikt is?

Hier zijn een paar dingen waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van een thema voor jouw Shopify webshop:

  1. De algehele look en feel van het thema. Je wilt iets wat goed aansluit bij de producten die je verkoopt en de algehele toon van jouw merk.
  2. Gebruiksgemak. Kies een thema dat je gemakkelijk kunt aanpassen en wijzigen als dat nodig is. Je wilt niet dat iets wat hoofdpijn gaat opleveren, elke keer dat je iets moet wijzigen, wordt bijgewerkt.
  3. Functionaliteit. Zorg ervoor dat het thema dat je kiest alle functies en mogelijkheden heeft die je nodig hebt om je winkel goed te laten werken. Je wilt niet vastzitten met een onhandig, moeilijk te gebruiken thema.

Producten toevoegen op Shopify

Webshops zijn een geweldige manier om producten en diensten online te verkopen. Ze bieden klanten een handige manier om artikelen te kopen en kunnen een geweldige bron van inkomsten zijn voor jou.

Als je producten wilt verkopen op Shopify is het toevoegen van je producten op Shopify een belangrijke stap. Op de productpagina beslissen mensen of ze een product wel of niet gaan kopen, dus dat is een hele belangrijke stap. 

Een belangrijke tip voor een goede productpagina is: Zorg dat je alle mogelijke vragen die mensen hebben over een product wegneemt. Voorbeelden van vragen die mensen kunnen stellen zijn:

  • Wat is de levertijd?
  • Hoe groot is het product?
  • Hoe ontvang ik het product?
  • Wat kan ik met het product?
  • Welke kleur is het product?
  • Hoe groot is het product?
  • Word het pakket verstuurd vanuit Nederland?
  • Krijg ik garantie?

Productcategorieën maken op Shopify

Heb je er ooit aan gedacht om je eigen webshop te starten, dan is dit het moment! Een webshop starten is makkelijker dan je denkt en met een paar simpele stappen ben je binnen no-time aan de slag.

Webshops zijn een geweldige manier om producten en diensten online te verkopen, en met het juiste platform kunnen ze eenvoudig worden opgezet en beheerd. Met een beetje planning en wat basiskennis van webdesign, kun je een professioneel ogende webshop hebben die klaar is om bestellingen aan te nemen.

Als je alle producten die je wilt verkopen wilt toevoegen aan je Shopify webwinkel kun je deze producten gaan indelen in productcategorieën. Productcategorieën helpt mensen het vinden van de producten die ze zoeken. Ook zijn productcategorieën maken goed voor je SEO. 

Betaalmethodes instellen op Shopify

Een webshop, ook wel e-commerce website genoemd, is een online winkel die producten of diensten verkoopt via internet. Het opzetten van een webshop kan een geweldige manier zijn om nieuwe klanten te bereiken en jouw bedrijf te laten groeien. 

Een andere hele belangrijke bij een webwinkel beginnen is je betaalmethodes kiezen. Zorg ervoor dat mensen genoeg betaalmethodes hebben om uit te kiezen zodat dit geen belemmering zal zijn. 

Stap 4: Je producten promoten

Je producten promoten

Als je de verkoop van jouw webshop wilt verhogen, zijn er een paar belangrijke manieren om jouw producten te promoten. Je kunt beginnen met het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines, zodat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze op relevante zoekwoorden zoeken. 

Bovendien kan sociale media een krachtig hulpmiddel zijn om jouw producten te promoten en verkeer naar jouw website te leiden. Zorg ervoor dat je boeiende content plaatst en links naar jouw site opneemt, zodat mensen meer te weten kunnen komen over wat je verkoopt. Overweeg tot slot advertenties weer te geven op Google of andere platforms om nog meer mensen met jouw producten of diensten te bereiken. Door deze stappen te nemen, kun je meer potentiële klanten bereiken en de verkoop van jouw bedrijf stimuleren. Als je je producten wilt promoten zijn de er de volgende opties:

  • SEO
  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • E-mail marketing
  • Social media

Jezelf promoten met SEO

Een goede SEO

Er zijn veel manieren om je nieuwe webshop te promoten. SEO is een optie die je kan helpen een breder publiek te bereiken en meer klanten aan te trekken.

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het proces van het optimaliseren van jouw website om hoger te scoren op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Dit kan worden gedaan door de inhoud, structuur en code van jouw website te optimaliseren en door backlinks naar jouw site te bouwen.

SEO kan een complex en tijdrovend proces zijn, maar op de lange termijn is het de moeite waard. Een hogere ranking in zoekmachines betekent meer zichtbaarheid voor jouw webshop, en dit kan leiden tot meer verkeer en verkopen.

Als je niet bekend bent met SEO, zijn er online veel bronnen beschikbaar die je op weg kunnen helpen. Je kunt ook een SEO specialist inhuren om je bij dit proces te helpen. 

Jezelf promoten met Google Ads

Google Ads

Google Ads is een geweldige manier om jouw webshop te promoten. Je kunt advertenties maken die op specifieke zoekwoorden zijn getarget en die in de zoekresultaten worden weergegeven wanneer mensen naar die zoekwoorden zoeken. Je kunt met jouw advertenties ook specifieke locaties en demografische gegevens targeten. Google Ads is een kosteneffectieve manier om verkeer naar jouw webshop te leiden en omzet te genereren.

Bij Google Ads betaal je Google per klik. Hoeveel je betaald per klik wordt bepaald door hoeveel geld jij biedt op één klik. Dit bedrag van één klik kan al snel oplopen naar € 1,- per klik. Als je uitgaat van een conversiepercentage van 5% heb je 20 kliks á € 1,- nodig tot je een product verkoopt. Dit betekent dus dat je € 20,- aan marketingkosten hebt voor de verkoop van één product met Google Ads. Om deze reden kiezen veel mensen ervoor om aan de slag te gaan met SEO.

Jezelf promoten met Facebook Ads

Facebook Ads webshop beginnen

Je kunt jouw webshop op Facebook promoten met Ads. Je kunt een advertentie maken die wordt weergegeven aan mensen die op Facebook zitten en die passen bij de doelgroep die je selecteert. Je kunt je bijvoorbeeld richten op mensen die in een bepaald gebied wonen, of die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Je kunt ook mensen targeten die jouw website al hebben bezocht. Wanneer je jouw advertentie maakt, moet je een budget kiezen en een planning maken voor hoe lang de advertentie zal worden weergegeven.

Jezelf promoten met e-mail marketing

e-mail marketing bij een webshop starten

Een online winkel, ook wel een e-shop, online winkel of virtuele winkel genoemd, roept de fysieke analogie op van het kopen van producten of diensten bij een fysieke detailhandelaar of winkelcentrum. Het proces wordt business-to-consumer (B2C) online winkelen genoemd. Wanneer een bedrijf via een tussenpersoon aan een consument verkoopt, wordt dit business-to-business (B2B) online winkelen genoemd.

Een manier om je producten te promoten is door e-mail marketing. Met e-mail marketing stuur je commerciële mails naar je klanten waarin je jouw producten promoot die je verkoopt in jouw webshop. 

Jezelf promoten op social media

Promoten op social media

In het digitale tijdperk van vandaag is één van de beste manieren om jouw bedrijf te promoten via sociale media. Door een sterke online aanwezigheid te creëren, kun je een breed publiek van potentiële klanten bereiken.

Er zijn een paar dingen om in gedachten te houden bij het promoten van jouw bedrijf op sociale media. Ten eerste is het belangrijk om kwaliteitscontent te maken die jouw doelgroep zal interesseren. Zorg ervoor dat je regelmatig berichten plaatst en mix je inhoud met afbeeldingen, video’s en artikelen.

Het is ook belangrijk om actief te zijn op sociale media, wat betekent dat je tijdig op opmerkingen en berichten moet reageren. Dit laat potentiële klanten zien dat je reageert en dat je om hun feedback geeft.

Vergeet ten slotte niet om links naar jouw website of online winkel op te nemen. Hierdoor kunnen klanten jouw bedrijf gemakkelijk online vinden en een aankoop doen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Gerelateerde posts

WordPress downloaden

WordPress downloaden

WordPress downloaden, hoe moet dat en welke opties zijn er?  WordPress downloaden? Er zijn verschillende manieren om WordPress te downloaden en om een website te

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *