Voor- en nadelen dropshipping

Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping. 

Voor- en nadelen dropshipping

Voor- en nadelen van dropshipping

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een bedrijfsmodel waarin e-commerce ondernemers producten verkopen zonder enige voorraad te hoeven hebben. Wanneer je een bestelling van een klant ontvangt, neem je contact op met de leverancier, die de producten vervolgens rechtstreeks naar de deur van de klant verzendt. Dit kan je handmatig doen, maar dit wordt vaak geautomatiseerd. 

Dropshipping wordt vaak gepromoot als een manier om met een laag risico om een online winkel te starten en het is veel minder kapitaalintensief dan het starten van een fysieke onderneming of het zelf opslaan van je eigen producten. Maar vergis je niet – dropshipping is nog steeds een bedrijf en zoals elk bedrijf heeft het zijn eigen voor- en nadelen.

Het grootste voordeel van dropshipping is dat het gemakkelijk is om aan de slag te gaan.

Het grootste nadeel van dropshipping is dat de logistiek misschien uit handen wordt genomen, maar alle andere dingen niet zoals klantenservice. 

Soorten dropshipping

Let wel goed op dat met dropshipping vaak producten van AliExpress doorverkopen wordt bedoeld. Aan dropshippen vanuit China zijn veel meer risico’s dan dropshippen samen met een Nederlandse leverancier. 

Voordelen van dropshipping

Dropshipping biedt verschillende voordelen ten opzichte van traditionele e-commercebedrijven:

  1. Lage opstartkosten: omdat je niet in voorraad hoeft te investeren, kan dropshipping een zeer goedkope manier zijn om een online winkel te starten.
  2. Makkelijk om te beginnen: Je kunt jouw dropshipping bedrijf in slechts een paar dagen lanceren, zonder maanden (of zelfs jaren) bezig zijn met het ontwikkelen van producten.
  3. Flexibele locatie: Aangezien je geen inventaris hoeft te hebben, kun je jouw dropshipping bedrijf overal ter wereld runnen. Dit is een groot deel als je bijvoorbeeld op reis wilt gaan, maar wel geld wilt verdienen. 
  4. Vanuit China heb je zeer lage inkoopkosten en hoge winstmarges. 

Nadelen van dropshipping

Dropshipping is een bedrijfsmodel waarin e-commerce ondernemers producten verkopen zonder enige voorraad te hoeven hebben. Wanneer een winkeleigenaar een bestelling van een klant ontvangt, neemt hij gewoon contact op met de leverancier, die de producten vervolgens rechtstreeks naar het adres van de klant verzendt. Als dropshipping op deze manier wordt beschreven lijkt het een bedrijfsmodel wat te mooi is om waar te zijn. Niets is minder waar. Dropshipping kent ook zeker nadelen.

Dropshipping heeft echter ook een aantal nadelen waar ondernemers zich bewust van moeten zijn voordat ze hun eigen webwinkel beginnen.

Eén van de grootste nadelen van dropshipping is dat het niet mogelijk is om snelle levertijden aan te bieden als je afhankelijk bent van leveranciers om bestellingen naar je klanten te verzenden. Dit kan frustrerend zijn voor klanten die gewend zijn om hun bestellingen snel te ontvangen van andere online retailers.

Waarom je niet moet dropshippen

Er zijn zeker verschillende redenen waarom je niet zou moeten dropshippen. Met dropshipping komt veel verantwoordelijk kijken. Zo verwachten klanten dat je snel reageert op hun vragen die ze sturen en verwachten ze ook dat hun product snel binnen is. Als het product niet snel binnen is dan kun je veel klachten krijgen. Ook als de leverancier fouten maakt, word jij hier op aangekeken als webshop en kun je het niet op je leverancier afschuiven. 

Als je denkt dat je makkelijk geld kunt verdienen met dropshippen moet je niet beginnen met dropshippen, maar kun je beter beginnen met affiliate marketing

Als je wilt beginnen met dropshippen moet je dus goed kijken naar de voor- en nadelen van dropshipping en welke verantwoordelijkheid bij dit bedrijfsmodel komt kijken. Hou je niet van verantwoordelijkheid hebben? Dan is dropshipping zeker af te raden. 

Waarom je wel moet dropshippen

Waarom zou je wel moeten beginnen met dropshippen? Dropshipping kent uiteraard niet alleen maar nadelen, maar kent ook zeker voor voordelen. 

Je zou wel moeten beginnen met dropshipping omdat je niets aan de logistiek hoeft te doen. Hierdoor kun je als je leverancier genoeg producten heeft zeer snel opschalen. Je kunt met dropshipping in een korte tijd veel geld verdienen als je zaken zoals klantenservice en online marketing goed aanpakt. 

Voordelen van het logistieke proces van dropshipping

Dropshipping is een soort bedrijf waarbij je producten verkoopt die je niet zelf op voorraad hebt. Wanneer een klant in jouw webshop iets bestelt, neem je eenvoudig contact op met de leverancier, die het product vervolgens rechtstreeks naar het adres van de klant verzendt. Dropshipping kan een geweldige manier zijn om een online bedrijf te starten met weinig investering vooraf.

Bij dropshipping gaat het voornamelijk om het uitbesteden van de logistieke kant van de webshop. Voordelen van het logistieke proces van dropshipping zijn:

  • Je hoeft zelf niets te versturen
  • Je loopt minder kapitaalrisico
  • Je hoeft zelf weinig geld te investeren als je wilt beginnen met dropshipping

Nadelen van het logistieke proces van dropshipping

Dropshipping is een proces waarbij een retailer de uitvoering van online bestellingen uitbesteedt aan een externe leverancier. De leverancier verzendt de producten namens de retailer rechtstreeks naar de klant. Hoewel deze regeling voor beide partijen gunstig kan zijn, zijn er ook enkele potentiële nadelen waarmee rekening moet worden gehouden.

Voor retailers is één van de belangrijkste nadelen van dropshipping dat het moeilijk kan zijn om controle te houden over voorraadniveaus en productkwaliteit. Omdat retailers de producten doorgaans niet zelf afhandelen, hebben ze mogelijk minder zicht op en toezicht op wat er aan de kant van de leverancier gebeurt. Dit kan leiden tot stockouts of andere problemen als de leverancier zijn verplichtingen niet nakomt. Er is ook kans op vertragingen in de verzending als de leverancier een probleem ondervindt. Nadelen van dropshipping op het gebied van logistiek zijn:

  • Weinig controle over de verzending
  • Je geeft alle verantwoordelijk weg
  • Geen zicht op de voorraadhoeveelheden
  • Mogelijke cultuur- of taalbarrières
Nadelen dropshipping

Aansprakelijkheid dropshipping

Aansprakelijkheid bij dropshipping kan lastig zijn om te beheren. Aan de ene kant heb je het potentieel om veel geld te verdienen door producten te verkopen die je niet in voorraad hoeft te houden of zelf hoeft te verzenden. Aan de andere kant, als er iets misgaat met een bestelling, kun je verantwoordelijk worden gehouden omdat jij de webwinkel bent waarbij de klant iets heeft gekocht.

De beste manier om aansprakelijkheid bij dropshipping te beheren, is door een duidelijk en beknopt klachtenprocedure te hebben dat prominent op jouw website wordt weergegeven. Zo weten jouw klanten bij problemen met een bestelling precies wat ze moeten doen en wat ze van je kunnen verwachten. Het is ook belangrijk om samen te werken met gerenommeerde leveranciers die een goede staat van dienst hebben in het correct en op tijd uitvoeren van bestellingen.

Klantenservice dropshipping

Er zijn veel e-commerce ondernemers die succes hebben met dropshipping. Er zijn echter ook veel mensen die minder dan geweldige ervaringen hebben met dropshipping. Eén van de grootste klachten die mensen hebben, is de slechte klantenservice van dropshippers.

Het kan erg frustrerend zijn als je te maken hebt met een probleem met de klantenservice en de persoon aan de andere kant niet reageert of niet helpt. Helaas is dit voor veel dropshippers een ding. Omdat ze vaak in een ander land zijn gevestigd, kan het moeilijk zijn om ze jouw probleem te laten begrijpen of om contact te krijgen.

Als je overweegt een dropshipping bedrijf te starten, moet je er rekening mee houden dat je mogelijk te maken krijgt met veel klantvragen. Als je klanten met klachten of vragen niet goed helpt, kun je slechte reviews krijgen wat kan leiden tot minder bestellingen. 

Je zou er als dropshipper wel voor kunnen kiezen om je klantenservice uit te besteden. Er bestaat bedrijven waarbij je je klantenservice kan uitbesteden. Meestal betaal je dan per chat met een klant. 

Door zoveel mogelijk uit te besteden kun je het bedrijf steeds passiever maken. 

Marketing dropshipping

Als je je producten wilt verkopen dan is online marketing een heel belangrijk aspect. Een voordeel van dropshipping is dat de producten die je verkoopt vaak impulsproducten zijn waardoor ze makkelijk verkopen via marketingkanalen zoals Facebook.

Het grote nadeel van de meeste AliExpress dropshipping producten, is dat mensen ze niet echt nodig hebben. Hierdoor zullen mensen niet spontaan naar jouw producten zoeken en moet je in de meeste gevallen gebruik maken van betaalde marketing. 

Lange levertijden met dropshipping

Dropshipping is een populaire optie voor nieuwe e-commercebedrijven omdat het relatief eenvoudig is in te stellen en te beheren. Eén van de nadelen van dropshipping is echter dat de levertijden behoorlijk lang kunnen zijn.

Stel dat je bijvoorbeeld T-shirts dropshipt van een leverancier in China. Het is niet ongebruikelijk dat het 2-3 weken duurt voordat de T-shirts jouw klanten in Nederland bereiken. Dit kan frustrerend zijn voor klanten, die gewend zijn om hun bestellingen veel sneller te ontvangen van andere online retailers.

Door deze lange levertijden kun je als dropshipper weer slechte reviews ontvangen of veel vragen krijgen via de klantenservice.

Dropshipping is minder persoonlijk

Dropshipping is echter minder persoonlijk dan andere soorten e-commercebedrijven. Omdat winkeleigenaren de producten die ze verkopen nooit zien of aanraken, kan het moeilijk zijn om een sterke relatie met klanten op te bouwen. Bovendien zijn dropshippers vaak overgeleverd aan hun leveranciers – als de leverancier een fout maakt, moet de winkeleigenaar de gevolgen dragen. Ook kun je doordat de leverancier alles doet niets persoonlijks toevoegen van je bedrijf. 

Dropshipping versus fulfilment

Dropshipping en fulfilment zijn twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt, maar er zijn eigenlijk enkele belangrijke verschillen tussen die twee. Dropshipping is een type e-commerce bedrijfsmodel waarbij de online retailer geen voorraad bij de hand houdt. In plaats daarvan neemt de detailhandelaar, wanneer een klant een bestelling plaatst, contact op met de leverancier, die het product vervolgens rechtstreeks naar de klant verzendt. 

Bij fulfilment koop je je voorraad fysiek in en stuur je deze vervolgens naar een bedrijf in Nederland (bijvoorbeeld) die de verzending afhandelt. 

Er zijn enkele voor- en nadelen aan zowel dropshipping als fulfilment. Een voordeel van dropshipping is dat het minder investeringen vooraf vereist dan fulfilment, omdat je geen producten hoeft te kopen totdat een klant een bestelling heeft geplaatst. Dit kan handig zijn als je net begint en niet veel kapitaal hebt om te investeren.

Het grote voordeel van fulfilment, is dat je producten vaak goedkoper kan inkopen dan bij dropshipping en dat je de producten ook sneller kan leveren aan je klanten. Het grote nadeel van fulfilment, is dat je opslagkosten moet betalen en veel geld moet investeren in je webshop. 

Is dropshipping winstgevend?

Dropshipping kan zeer zeker heel winstgevend zijn. Sommige mensen verdienen in de eerste maand al meer dan € 10.000 per maand. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Gerelateerde posts

WordPress downloaden

WordPress downloaden

WordPress downloaden, hoe moet dat en welke opties zijn er?  WordPress downloaden? Er zijn verschillende manieren om WordPress te downloaden en om een website te

Lees verder »
URL betekenis

URL betekenis

Wil je een WordPress pagina dupliceren? Lees dan deze uitleg! Wat is een URL? Benieuwd naar een URL betekenis? Een URL (Uniform Resource Locator) is

Lees verder »

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *